V tomto oboru jsem nezískal téměř žádné přímé obrázky těchto lodí s jinými než s případnými státními vlajkami, ani informace k tomu. Musil jsem sáhnout po logice věci. Požární lodi „oceánské“ by asi byly nesmyslem, protože než by k hořícímu objektu připluly, shořel by tento už na mokrý popel. I proto jsou alespoň základními protipožárními prostředky vybavovány samy běžné lodě. Význam pro poskytnutí širší pomoci mohou ale mít velké lodě dnes široce spektrálně pracovní, které protipožární zásahovou techniku rovněž nesou (pokud se ovšem budou právě nacházet poblíž plavidla v nouzovém stavu).
Z toho nepochybně vyplývá (a obrazová příloha to potvrzuje), že specializované hasičské lodě na palubě nesoucí i širší hasičskou výbavu jsou používány nikoliv na otevřeném moři, ale spíše v rozsáhlejších příbřežních vodách městských či průmyslových aglomerací, v přístavech a k zásahům na okolním pobřeží velkých řek či na velkých jezerech. Takto uvažováno to znamená, že tyto lodě bývají součástí regionálních hasičských organizací. Jsou tedy součástí technického vybavení spektra činností hasičstva v regionu stejně tak jako hasičské vozy, cisterny apod. Z toho plyne, že takové lodě mohou nést vlajku, či jen nápisy, emblémy apod. na nástavbě stejně jako ostatní mobilní prostředky takové organizace (zde často variantu emblému sídelního města). Nadregionální organizace (více specializované a vybavené i drahou technikou pro pomoc více regionům) jsou na tom obdobně.
Všechny regionální i nadregionální organizace také obvykle mají svůj prapor (tedy jedinou a slavnostní „zástavu“), ale nikoliv vlajky.
Hasičské lodě se ale mohou z toho trochu vymykat, protože jakkoliv je vlajka na hasičském voze cosi nepřirozeného, je na lodi naopak normální. Proto mají lodní „odnože“ takových organizací pro své lodě často vlajky vytvořeny. Jako názorný příklad příklad může posloužit zobrazená loď Wm Lyon Mackenzie, která na svých starších obrázcích na stožáru nesla ke kanadské vlajce i vlajku města Toronto. Na pozdějších se však místo vlajky Toronta již objevuje vlajka „lodní“, která je kombinací znaku Toronta a záchranného kruhu.
Pokud se obrátíme k modelům hasičských lodí, pak nám (pokud chceme naše modely hasičských lodí vlajkami dozdobit) nezbývá nic jiného, než přisoudit našim rybníkům, nádržím apod. status takových „velkých“vodních hladin, kde naše obce, regiony i nadregiony mohou takové lodě (jaksi v měřítku modelu a hladiny) jakoby provozovat. To vyplývá z faktu, že naše vodní plochy jsou příliš malé, než aby se na nich mohly, až na malé výjimky, skutečné hasičské lodě uplatnit. Nemáme tedy v tuzemsku provozované větší hasičské lodě, které by mohly být vzory pro makety. Pokud tedy nestavíte maketu, ale jen hasičskou loď podle vlastní invence, nic vám nebrání stejně „jako“ přistoupit i k její vlajkové výzdobě.
Z předchozího způsobu uvažování je ovšem třeba vyloučit makety skutečných, tedy spíše zahraničních hasičských lodí. Jejich vlajky, emblémy a nápisy na nástavbách by měly odpovídat skutečné předloze.
První část obrazové přílohy zobrazuje skutečné hasičské lodě. Sama příloha, přestože je téměř jen americko kanadská (a přes moji snahu najít i širší spektrum lodí jiných států) nezobrazila v nějakém významnějším počtu jinou vlajku než státní. Pouze potvrdila těsnou barevnou a výrazovou souvislost s pozemními prostředky hasičstva. Většina lodí je červená, stejně jako požární vozidla. Stejně tak lodě na trupu či nástavbách nesou nápisy či emblémy, které příslušnost lodě k regionální hasičské organizaci přímo demonstrují. Tuto obrazovou přílohu jsem nechtěl vynechat, protože hasičské lodě jsou pro modeláře nejen konstrukčně, tvarově i jinak mimořádně zajímavé, ale proti modelům většiny jiných lodí , kde dominuje pouze jejich pohon a ovládání, mají ještě „zajímavou a viditelnou“ funkci navíc: hezky kolem sebe cákají. A také již mají v tom cákání i soutěže v přesnosti zásahu apod. Přirovnání těchto lodí k cákajícímu nemluvněti ve vaničce je tedy již modeláři úspěšně překonáno. Navíc se u těchto lodí vyskytuje na skutečných často příď v úpravě „berany duc“, takže loď jde v jisté míře využít i jako tlačný remorkér, což pro modeláře rozšiřuje možnost využití modelu. To může být i výzvou pro zvýšenou pohonnou výbavu takového modelu, pokud by měl mít i vyšší manévovací schopnosti.
Pro přílohu jsem vybral lodě od mrňavých až po ty větší, od jednoúčelových požárních až po ty univerzálně hasičské:
Druhou přílohu tvoří jakýsi „pel mel“ hasičských vlajek, praporů, emblémů, které jsou bohužel převážně „suchozemské“. Zařadil jsem sem kvůli rovnosti pohlaví i vlajku jedné ženské zahraniční brigády a také obrázek ne zcela oblečené hasičky, který sem až tak nepatří(?), ale který jsem prostě musil zveřejnit ze stařecké slintavé rozpustilosti. Nevynechal jsem také (pro informaci) ani některé naše již zmíněné hasičské prapory se jmény hasičských organizací některých regionů. Cílem výběru zahraničních pak byla snaha zveřejnit jednak zajímavé vlajky či jiné hasičské symboly a také takové, které by se daly na modelech lodí (i po případných počítačových úpravách) eventuelně jako vlajky použít, aniž by byly místně jednoznačné nebo u nás obecně známé. Jednoznačným kriteriem výběru zde také bylo, aby prapor, vlajka či emblém obsahoval vžité hasičské či požární symboly nebo jinak takové domnění navozoval. Zajímavé je Německo, kde kromě známého patrona hasičstva, sv. Floriana, je symbolem hasičství často medvěd různě přepásaný rudými pruhy.Pro modeláře účelových lodí polských námořních sil je zde také zajímavost: Tyto specializované lodě jsou v Polsku zvlášť vlajkovány. Každá z devíti lodních specializací má v základě stejnou polskou vlajku s orlem, pod kterého je ale ještě podsunuta kotva. Konkrétní specializaci lodě pak určuje pouze barva podélného pruhu na (jinak stejné) vlajce příslušné specializaci náležející. Obrázek takové vlajky hasičské pracovní lodi polských námořních sil je zde rovněž obsažen. U „tuzemských“ vyobrazení jsem nalezl i náznaky přeměny praporů či emblémů na vlajky, či dokonce již samotné vlajky.
Některé zobrazené hasičské symboly apod. by se daly i počítačově dodatečně na vlajky upravit, bude záležet na Vašem konkrétním osobním zájmu a přirozeně i na IT reálnosti možné přeměny. V kladném případě jsme připraveni vám požadovaný vzor zpracovat a vzniklou vlajku dodat, obvykle za běžné ceny.