Na svých plachetnicích jsem měl v některých případech potřebu mít výztužná apod. lanka s proměnlivou délkou kvůli rozebíratelnosti i např. karabinek pro výměny vlajkových sestav, jakož i pro rozebiratelná, trvale napnutá, nicméně co do zatížení téměř nenamáhaná lanka.
Věc jsem zpočátku vyřešil jednoduše: všiml jsem si v prodejně šicích potřeb a látek, že existují gumičky opletené bílou nití, které vypadají stejně jako tahově tuhá bílá lanka, které jsem jinak používal a tamtéž kupoval. Tak jsem pro shora uvedené účely použil tyto opletené gumičky a to ke své úplné spokojenosti, když jsem tato „lanka“ při instalaci předepjal. Bez problémů jsem je potom mohl kdykoliv přinatáhnout když jsem potřeboval rozepnout např. karabinku nebo když se jednalo o potřebu rozebírat konstrukci takeláže pro logisticky snadnější transport lodi apod. Podotýkám, že každé lanko z obou jeho stran zakončuji karabinkami, nebo stiskacími očky ( k těm viz můj starší článek Již žádné uzly…)
Ale ouha! Dnešní výrobky nepřejí trvanlivosti, tak uvnitř opletení začala guma (nebo co to je za šmejd) degradovat. Ztrácela pružnost, takže postupně zmizela nejen napjatost, ale degradace probíhala až tak daleko, že se takové lanko začalo dále prověšovat i vlastní vahou! Tento jev od nové instalace se objeví tak během půl roku. Jedná se tak tedy o sice výborné, ale nicméně spíše krátkodobé řešení.
Tak jsem si později řekl, že v místech, kde to je snesitelné esteticky, zkusím zkušebně použít ocelové minipružinky, zda ty budou mít delší napjatou vytrvalost. Provedl jsem to nedávno na své Assol, takže nemám zatím žádné časově srovnatelné výsledky s gumolanky.
Mnou použitá pružinka, která je na obrázku v příloze, má průměr 3 mm a sílu drátu 0,3 mm, takto jsem to po telef. konzultaci u fy Pružiny Čermák Modřice objednal. Není určena k vyššímu tahovému zatížení, pouze k napnutí samotného lanka. Pro větší zatížení je přirozeně nutno zvolit větší průřez drátu vinutí. Nemusí to být o mnoho, já jsem tenkrát objednal i pružinky průřezu drátu 0,25 mm a rozdíl již byl znát a vedl mě k volbě toho většího průřezu. Pokud to není zcela zřejmé z obrázku, pružinky jsou na obou stranách ukončeny uzavřenými oky vytvarovanými z téhož materiálu a jsou dodávány vinuté pochopitelně „natěsno“.
Snad někomu z vás tohle k něčemu bude….