Můj dřívější článek zde zveřejněný ztratil kromě obrazové přílohy a úvodního textu na aktuálnosti. Již navijáky nesháním, pro moji potřebu a základní nároky na tvar a funkci si je již dovedu vyrobit (za v dnešní době neuvěřitelných cca 40,- Kč za kus – v materiálu) zcela sám!
Sebral jsem zase po čase své zkušenosti a schopnosti sběratele kostí, který nic nevyrábí, ale nalézá. A tak se mi podařilo najít a i pospojovat „mezioborové“ kostičky do ručního navijáku, který jako naviják strojařsky i vypadá a funkční kliku má taky. Maketová věrnost je nulová již jen proto, že historické navijáky rozhodně neměly šnekový převod, ale já nestavím maketu, ale ducha těch krásně ošklivých lodí, plachetních temžských barží.
Pokusím se slovně popsat jednotlivé aplikované kostní nálezy (i když se mi je snad podaří v obrazové příloze ukázat nejen zabudované, ale i v rozsypu):
Základem každého stroje je kostra-fréma. Tu zde tvoří výztužný rohový nábytkářský trojúhelníkový prvek (Rousek, Synkáč), který má připojenu krycí lištu. Tu jsem s povděkem uřízl a proměnil na podstavcovou placku. Navíc jsem si mohl vybrat i barvu. Tento užitečný 90° prvek jsem již objevil dříve a použil na pólovém přepínači, který jsem na své stránce již popsal před časem.
Další díl-nejdůležitější, je průhledná plastová šneková převodovka z prodejen žaluzií za neuvěřitelných 25,-Kč, kterou jsem jen natřel viktoriánskou (snad) zelení. Na tuhle miniaturní převodovku jsem padl již podstatně dříve, kdy jsem si z ní, tenkrát ještě s kovovými střevy, chtěl udělat převod do pomala mezi motorem a lodním šroubem. Převodovka je odolná, ve svém původním žaluziovém určení je totiž dost namáhaná (jen pro informaci pro případné jiné užití dodávám, že má převod do pomala 8 : 1).
Tyhle dvě věci jsem již jen doplnil navijákovým bubnem vytvořeným slepením seřezaných dvou protikusů (zdroj: žaluziáni) aby buben byl širší a pojmul více lanka. Na druhé straně navijáku, jako protikus bubnu je jako zarážka naražen kroužek jen o něco menší. Vše je propojeno hřídelí. Sama hřídel by mohla být problémem pro dalšího modeláře. Je totiž podélně zbroušená a bez zbroušení byste kulatou jako náhradní do převodovky nedostali. Kdyby měl někdo zájem, tak mu kousek poskytnu, musil jsem tenkrát koupit hřídel celou, asi metrovou. Ostatní vám bude jasné z obrázků. Dodávám, že klika jako zdroj námahy budoucí osádky je z vrutové skobičky. U té jsem vrutový závit přeřízl metrickým a černá rukojeť je aplikovaná termobužírka. Díra (protože je dost velká) pro připojení kliky je již v hřídeli převodovky provedena. Ostatní věcičky jsou již jen „došlechťující“ bez vlivu na základní funkci.
Užitné vlastnosti mé konstrukce: naviják je plně funkční, nikoliv atrapa a svým šnekovým převodem je přirozeně samosvorný. Rád bych jej jako funkční na lodi i využil. Tím, že jsem ke hřídeli přilepil pouze navijákový buben je naviják rozebíratelný a tak z něj lze ve vteřině pořídit (přehozením strany na které bude buben) stejný, ale zrcadlový naviják na protější stranu trupu. To považuji kvůli symetrii za potřebné.
Neméně důležité je, že se mi výtvor jakžtakž pozdává a co hlavního, stvořil jsem jej sám. Další potřebné a stejné navijáky si mohu už jen vyrobit, stvoření je vždy jen jedno…