Lodivodské lodě slouží principielně k přepravě osoby lodivoda na palubu lodě, která si jej vyžádala. K této činnosti bývaly často používány i jiné, např. rybářské lodě, jako jejich pracovní „vedlejšák“.
Dnešní, svým posláním lodivodské lodě jsou menší až střední kajutová plavidla konstruovaná pro rychlost a odolnost. Jsou obvykle označována velkými písmeny na obou bocích textem PILOT s případnou jazykovou koncovkou toho slova. Ty velké pilotní lodi zřejmě překročily svůj stín, výrazně změnily svoji náplň a staly se z nich spíše lodě pracovní, vybavené nejrůznějšími vnitřními i vnějšími zařízeními pro široké spektrum činností. Po jejich lodivodství jako hlavní činnosti jim často zbyl jen nápis PILOT.
Lodivodské lodě jsou často natírány (alespoň zčásti) barevně výraznými barvami jako je žluť, oranž a červeň (dokumentováno v příloze). Pokud se týče vlajek, tak kromě vyvěšené státní vlajky zde připadá v úvahu vyvěšení signální vlajky „H“ (mám lodivoda na palubě).
Na připojených obrázcích dánské pilotní lodě a také na pilotní lodi zamrzlé v ledu je tato vlajka vyvěšena (u té zamrzlé v ledu byla vyvěšena a ponechána zřejmě z recese, protože by tam déle přítomný lodivod jistě umrzl, che).
Pokud se týče noci, jsou lodivodské lodě předpisově (kromě běžných lodních světel na bocích a vzadu) ještě označeny na vrcholku stěžně či stožáru bílým světlem a pod ním světlem červeným, obě s rozsahem 360°. Zdroj (jako mnemotechnickou pomůcku) uvádí, že to představuje bílou námořnickou čepici a pod ní červený nos, údajně proto, že lodivodi bývali (bývali?) velcí násoskové…
Závěrem bych připojil LÁKÁNÍ : jak vyplývá z předchozího, lodivodskou lodí mohou být jakékoliv lodě, stačí označení písmem PILOT a pokud možno i zbarvení v rozhodujících plochách některou z užívaných výrazných barev. Na modelářských akcích je možno vidět řadu pěkných motorových kajutových člunů/lodí, většinou ale jen ve funkcí jachty apod. A většina z nich je u nás i stále vlajkově plešatá. Ale když se podíváte na obrázky menších lodivodských lodí zobrazených v příloze, snad mi dáte za pravdu, že ten velký nápis jim sluší, protože opticky rozbíjí jinak monotónní plochy a barevnost lodě. Dále také je možno na loď maketově správně vyvěsit zmíněnou vlajku „H“, což loď dál barevně „zveselí“. Proč tedy neudělat ze své jachtičky jednoduše lodivodský člun/loď, vážení kolegové? A maketovost? Výrobce skutečných člunů přeci vyrobí stejných člunů jistě více, tak není vyloučeno, že si člun ze stejné série od něj koupí někdo na použití jako lodivodský, ne? Komplikaci vidím u makety ve zřejmé nutnosti změnit lodi jméno proti původní předloze a také v hodnocení, které by možná vyžadovalo maketu hodnotit podle původní, nepilotní předlohy a hodnotit lodivodské provedení zvlášť. U řady těchto lodí jsou na nástavbách i určité jednoduché konstrukční prvky usnadňující lodivodovi přestup na obsluhovanou loď.V příloze jsou tyto různé konstrukce zobrazeny na více lodích.
Samotný nápis Pilot i jméno lodi jsou dnes již bez problémů proveditelné běžně dostupnými, ale speciálními invertními samolepkami. Spousta počítačových firem, které se samolepícími barevnými „polepy“ zabývají, to běžně umí. Signální vlajka „H“ je u nás v nabídce a v různých velikostech.